Kultura organizacyjna firmy

Nasz „styl bycia” nie był wymyślony czy narzucony odgórnie, ale ukształtował się naturalnie i dopiero po kilku latach tworzenia firmy jasno zdefiniowaliśmy, czym on charakteryzuje się i dziś jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, kto do nas pasuje, a kto nie.

Kulturę organizacyjną w naszej firmie określają 4 kluczowe elementy:

1. Edukacja to nasze drugie imię

To, co już wiemy i co potrafimy, nam nie wystarcza i nigdy nie będzie wystarczać. W naszej pracy kładziemy duży nacisk na edukację i jest to standardowy element w codziennym harmonogramie pracy.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • wysoko stawiasz sobie poprzeczkę
  • chcesz tworzyć coś wielkiego, być tego częścią i mieć w tym swój udział
  • lubisz poszukiwać wciąż nowych rozwiązań i eksperymentować
  • chcesz coraz lepiej poznawać i rozumieć siebie, by stawać się każdego dnia coraz lepszym
  • z pokorą patrzysz na siebie i widzisz, jak wiele jeszcze musisz się nauczyć
  • chcesz się uczyć od najlepszych i przy nich wzrastać
  • akceptujesz to, że „jedyną rzeczą stałą jest… zmiana”

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • każdy z pracowników może na koszt firmy kupować książki, które go rozwijają oraz na koszt firmy uczestniczyć w szkoleniach branżowych
  • każdy z pracowników regularnie odbywa rozmowy z przełożonym na temat możliwości rozwoju w danej dziedzinie.
  • regularnie na cotygodniowym spotkaniu dzielimy się tym, czego nowego się nauczyliśmy, co przeczytaliśmy etc.

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • nie lubisz zmian – wolisz, żeby było „po staremu”,
  • panikujesz, gdy coś wykracza poza utarte schematy
  • lubisz siebie „takiego, jakim jesteś”, i nie uważasz, byś potrzebował się zmieniać czy coś w sobie poprawiać
  • ważniejsze jest dla Ciebie robienie dobrego wrażenia niż bycie autentycznym sobą

2. Odpowiedzialność za firmę i za to, co robimy

Firmę traktujemy jako coś naszego, jak wspólny dom. Jak coś, czego jesteśmy współwłaścicielami. Chętnie bierzemy sprawy w swoje ręce i nie boimy się przyjmować odpowiedzialności.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • wolisz robić (działać), niż narzekać
  • nie składasz nierealnych obietnic, a złożonych dotrzymujesz (można na Ciebie liczyć)
  • gdy coś Ci nie pasuje, po prostu to zmieniasz, zamiast marudzić
  • akceptujesz porażki na swojej drodze, podnosisz się po każdym upadku i wyciągasz z niego wnioski
  • chcesz mieć pracę, która w dużym stopniu będzie nadawać sens Twojemu życiu
  • potrafisz sam się motywować i utrzymywać efektywność bez nadzoru

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • dajemy przyzwolenie na eksperymentowanie i potknięcia przy pracy. Każde potknięcia traktujemy jako cenną lekcję. Nie karzemy za popełnione błędy. Bywa że nawet celowo prowadzimy na ścieżkę gdzie błędy się pojawią. Tylko po to by szybciej doprowadzić do wzrostu firmy

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • akceptujesz to, co wydaje Ci się niewłaściwe lub niewygodne (lub wolisz udawać, że tego nie widzisz), zamiast aktywnie działać, by to zmienić
  • traktujesz pracę wyłącznie jako miejsce zarabiania pieniędzy, a Twoje „prawdziwe życie” zaczyna się po pracy
  • unikasz jak ognia popełniania błędów, nie chcesz przyznawać się do porażek, a gdy zauważysz błąd, to w pierwszej kolejności szukasz kogoś, kogo mógłbyś za ten błąd obciążyć winą
  • robisz tylko tyle, ile musisz i co zostanie Ci „pokazane palcem”
  • potrzebujesz nadzoru, by efektywnie pracować
  • chcesz traktować pracę z nami jako coś „tylko na chwilę” (jako krótki przystanek w karierze)

3. Wzajemne wsparcie i pomoc

Pomoc innym jest dla nas oczywista. Budujemy środowisko pozbawione rywalizacji. Lubimy czas spędzany razem i wspólną pracę.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • zdecydowanie wolisz współpracować, niż rywalizować
  • chcesz pracować wśród ludzi, których lubisz, którym ufasz i na których pomoc możesz liczyć
  • nie obawiasz się prosić o pomoc i jej udzielać
  • łatwiej jest Ci dobrze oceniać innych niż siebie :–)

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • tworzymy środowisko wolne od rywalizacji między pracownikami (nie ma u nas konkursów na „najlepszego pracownika”, nie ma premii i prowizji, a pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują równe wynagrodzenia)
  • każdy pracownik codziennie uczestniczy w spotkaniu swojego zespołu, by podzielić się bieżącymi wyzwaniami i otrzymać potrzebne wsparcie i pomoc

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • lubisz rywalizować z innymi pracownikami i błyszczeć na ich tle
  • masz tendencję do przypisywania sobie zasług i robienia wokół siebie zamieszania
  • masz poważne trudności z proszeniem o pomoc i wszystko wolisz robić sam
  • traktujesz innych ludzi jako środek do osiągania swoich celów
  • czujesz się lepszy od innych i patrzysz na niektóre osoby z góry

4. Życzliwa prowokatywność

Mamy bardzo specyficzny sposób komunikowania się – jednocześnie życzliwy i „zadziorny”. Wymaga on dystansu do siebie i sporego poczucia humoru.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • zdecydowanie wolisz być szczery niż dyplomatyczny
  • nie lubisz ściemy, hipokryzji i wybielania się
  • chcesz pracować z ludźmi, którym możesz szczerze powiedzieć o wszystkim, nawet o rzeczach trudnych
  • nie boisz się przyjmować krytyki, bo wiesz, że ona wynika z życzliwości i chęci tworzenia czegoś razem
  • masz specyficzne (pasujące do naszego) poczucie humoru, jesteś gotów śmiać się z siebie i nie boisz się też życzliwie żartować z innych osób

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • odrzucamy formalny styl wypowiedzi i niepotrzebne konwenanse
  • czujemy się ze sobą swobodnie, wszyscy w firmie jesteśmy po imieniu, traktujemy siebie nawzajem z szacunkiem, ale bez niepotrzebnego tworzenia dystansu

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • wolisz być dyplomatyczny niż szczery
  • masz poważne trudności z przyjmowaniem informacji zwrotnej i traktujesz krytykę jako atak na siebie
  • nie lubisz śmiać się z siebie i drażnią Cię żarty, które Ciebie dotyczą
  • uważasz, że praca to nie jest miejsce na żarty i jesteś tak bardzo „ą–ę”, że oburzasz się i wychodzisz z pokoju, gdy w rozmowie padnie słowo „dupa” :–)